perjantai 13. maaliskuuta 2015

Babyland: ehkä parhaat asiakaspalvelukokemukset aikoihin

Hyvin usein tulee annettua negatiivista palautetta - niin suoraan yrityksille kuin tällä tavalla puolijulkisesti blogissa tai somessa. Huonoista kokemuksista on helpompi kertoa kuin kehua niitä hyviä. Tämä on nykypäivää ja huomaan syyllistyväni siihen itsekin; itse tosin yleensä jätän kertomatta somessa reklamaation kohteen suoraan.

Nyt kun kerrankin on mahdollisuus antaa positiivista palautetta timanttiseen asiakaspalveluun liittyen, aion käyttää tilaisuuden hyväkseni.

Esimakua hyvästä asiakaspalvelusta


Minulla on jo aiempi hyvä kokemus kyseisestä Babyland-verkkokaupasta alkusyksyltä, kun meillä alkoi olla tarvetta vaunun/rattaiden aisaan kiinnitettävään säilytyslaukkuun. Britaxeihin ei omaa mallia löytynyt, eikä juuri silloin ollut muita tarpeita lähteä lastentarvikeliikkeitä kiertelemään ja tarkastelemaan sopivia malleja; kaikki kun eivät kuulemma välttämättä kaikkiin vaunuihin sovi.

Laitoin sähköpostilla tiedustelun neljään eri nettikauppaan ja kyselin apuja laukun valintaan; mikä malli Britax Affinityihin sopii ja mikä minun kannattaisi ostaa. Kyselin samalla jo etukäteen apuja sopivan lämpöpussin löytämiseen samaisiin rattaisiin; se Britaxin oma lämpöpussi kun ei vaikuttanut hyvältä.

Säilytyslaukku käytössä. :)

Kahdesta nettikaupasta en ole tähän päivään mennessä saanut minkäänlaista vastausta. Jätän kauppojen nimet nyt mainitsematta, mutta lienee sanomattakin selvää, etten tule näissä kaupoissa jatkossa asioimaan - jos vaan kyseisiä tuotteita jostain muualtakin löytyy.

Yhdestä nettikaupasta sain ympäripyöreän vastauksen, jonka sisältö oli jotakuinkin "melkein kaikki sopii, voi olla muutama, jotka ei sovi, mutta testaamalla selviää". Taisi siellä lämpöpussien osalta sentään olla suositeltu sitä Britaxin omaa - jota en siis missään nimessä halunnut ostaa.

Babyland meni asiakaspalvelunsa osalta kirkkaasti kärkeen, sillä sain vastauksena listan suorine linkkeineen niihin tuotteisiin, jotka Britaxeihini sopivat. Kaiken huipuksi tämä vastaus tuli heti saman päivän aikana - sieltä toisesta paikasta vastauksessa kesti muutama päivä. Vaunulaukusta lähti tilaus eteenpäin heti samalla viikolla Babylandiin. :)

Hyvän asiakaspalvelun jatko-osa


Kun alkuvuodesta tuli tarvetta sadesuojalle (joka myös on tuote, joka ei välttämättä jokaiseen vaunuun sovi), en laittanut sähköpostia kuin Babylandiin. Tällä kertaa olin jo etukäteen katsonut heidän valikoimasta omat suosikkini ja kysyin, sopivatko nämä Britax Affinityihin. Kyselin samalla myös aurinkosuojista ja vaunuleluista, joten vastattavaa oli runsaasti.

Sain vastauksen mailiini muutamassa tunnissa; sadesuojien osalta oli kerrottu suosikeistani Britaxeihin sopivat, aurinkosuojien osalta listattu jälleen suorina linkkeinä kyseisiin tuotteisiin.

Pohdin sadesuoja-asiaa muutaman päivän kahden vaihtoehdon väliltä ja kun päätös oli tehty, menin nettiin näpyttelemään tilausta. Harmikseni kyseinen kuosi olikin loppuunmyyty ja tilaus jäi tuolloin kesken. Tsekkasin pari muuta verkkokauppaa, josta kyseistä Elodie Detailsin "Apple of my eye" -kuosin sadesuojaa olisi saanut. Olin kuitenkin niin kiitollinen Babylandilta saamastani asiakaspalvelusta, että mieluusti olisin tilauksen tehnyt heiltä.

Päätinkin vielä kysyä, onko kyseistä kuosia tulossa heille varastoon milloin.

Sain vastauksen - jälleen kerran - hyvin nopeasti. Kyseistä kuosia on tulossa varastoon jonkin ajan päästä, mutta tarkka ajankohta ei ollut tiedossa. Toimistolta oli kuitenkin löytynyt yksi avaamaton paketti, jonka voivat halutessani toimittaa minulle.

Eipä tästä tarjouksesta voinut kieltäytyä - ihan vaan tämän mahtavan asiakaspalvelun takia! Sain maksutiedot sähköpostiini, maksoin sadesuojan ja hetken päästä sain viestin, että maksutoimitus näkyy heillä ja vievät paketin postiin samantien. Eipä mistään muusta verkkokaupasta olisi tämän nopeampaa toimitusta voinut saada - ja kaiken lisäksi henkilökohtaista!

Nämä ihanuudet löytyivät kuin löytyivätkin Babylandilta!
Tuolloin muut ostoslistallani olleet tuotteet jäivät hankkimatta, koska toimisto on eri paikassa kuin varasto - siksi en saanut tuohon toimitukseen muita tuotteita mukaan. Pitäisi lähipäivinä tilailla ne loputkin miettimäni tuotteet Babylandilta - mm. aurinkolippa rattaisiin. En niitä nimittäin mistään muualtakaan halua ostaa.

---

Niin ja loppuun vielä mainittakoon. Ei, tämä ei ole maksettu mainos. Blogissani ei ole (ainakaan toistaiseksi) sponsoreita, enkä tee bloggauksia tuotelahjoja vastaan. En saa mitään vastineeksi tästä kirjoituksesta, vaan haluan ainoastaan jakaa positiivisen kokemuksen. 

3 kommenttia:

  1. Täältä päinvastaiset kokemukset Babyland asiakaspalvelusta.
    En voi suositella Babyland verkkokauppaa. Jos tulee takuuasiaa ko. firmaan, Heilta ei vastausta tunnu saavan. Automaattivastaaja pyytää lähettämään eri kielellä viestin, pari viikkoa tämän jälkeen, tulee joku kysymys ja sen jälkeen alkaa taas hiljaisuus.
    Aikaa kuluu ja saat aloittaa viestittelyn jälleen alusta...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onpas jännää - ja harmillista - että on noin erilaisia kokemuksia! Itsehän tosin en ole takuuasioissa ollut yhteydessä, joten silläkin voi olla vaikutusta. Piti vielä oikein tarkistaa, niin itse en mitään automaattivastaaja-viestiä edes saanut yhteydenottoihini - ehkä heillä on sitten käytännöt muuttuneet tai ne ovat takuuasioissa erilaiset? Ikävältä kuulostaa joka tapauksessa. :(

      Poista
  2. En tiedä johtuuko huonosta asiakaspalvelusta.
    Mutta Babyland on laittanut "lapun luukulle", Suomen osalta.

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi!